Serwis wykorzystuje pliki cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.
x

4 błędy komunikacji wewnętrznej w firmie

14 Wrz
2018
błędy komunikacji wewnętrznej w firmie

Projekty oddane na ostatnią chwilę, kłótnie między pracownikami, czy niepotrzebny stres, na który narażony jest cały zespół – to tylko parę przykładów sytuacji, które są skutkiem braku dobrej komunikacji.

O tym, jak ważna jest komunikacja, by odnieść sukces, pisaliśmy już w poprzednim artykule. Dziś wskażemy Ci 4 najczęstsze błędy komunikacji wewnętrznej w firmie, przez które tracisz nie tylko kontrakty, ale też pracowników.

1. My tu rządzimy

To są nasze wytyczne, a do Was należy ich wykonanie. Choć od tego typu komunikatów coraz częściej odchodzi się, czego najlepszym dowodem są turkusowe organizacje, wciąż są firmy, które stosują jednokierunkową komunikację.

Zarząd wydaje polecenia, zespół je wypełnia. Nie ma miejsca na dyskusje, a nawet na wysłuchanie sugestii pracowników, dzięki którym można ulepszyć pracę i wdrożyć nowe rozwiązania. Zamknięcie się na potrzeby pracowników i ich sugestie nie tylko stwarza nerwową atmosferę oraz niechęć do zarządu, ale też może prowadzić do częstej rotacji zespołu.

2. W tej firmie o złych rzeczach się nie mówi

Porażki, ale jakie porażki? W tej firmie nie popełnia się błędów i… się nie uczy. Rozmowa o złych wynikach oraz dyskusja, dlaczego tak dzieje się, jest trudna, ale również potrzebna. Analiza sytuacji pozwala zauważyć problem, a także w przyszłości go uniknąć.

Unikanie mówienia o negatywach nie zawsze jest podyktowane strachem przed stawieniem czoła problemom. Czasami menager/kierownik nie mówi o złych rzeczach, bo nie chce urazić uczuć drugiej osoby. Brak krytyki w stosunku do pracownika, który na to zasłużył, nie jest jednak dobrym rozwiązaniem. W ten sposób pokazujesz reszcie zespołu, że nie warto starać się, a z popełnianych błędów nie są wyciągane żadne konsekwencje.

Zasada ta dotyczy również pochwał – jeśli pracownik dobrze wykonuje swoją pracę, pokaż mu, że to doceniasz. W ten sposób zmotywujesz go do pracy. Jednocześnie będzie to sygnał reszty zespołu, że warto się starać.

3. Brak konkretów

Bolączką wielu pracowników, którzy są odpowiedzialni za projekt, jest brak konkretnych wiadomości. Dostają zadanie, jednak nie do końca wiedzą, co dokładnie mają zrobić. Brak konkretów oraz przejrzystości w zlecanych zadaniach jest utrapieniem dla zespołu i prowadzi do sprzeczek, a napięta atmosfera zwiększa się wraz ze zbliżającym się terminem. Zadbaj o to, by osoby odpowiedzialne za koordynowanie projektu otrzymywały jasne wytyczne, które mogą dalej przekazywać swojemu zespołowi. Ta prosta zasada potrafi wyeliminować wiele problemów komunikacyjnych.

4. Błędny dobór narzędzi komunikacyjnych

Darmowy CRM z ograniczonymi funkcjami, czy wykorzystywanie różnych narzędzi do komunikacji. Błędny dobór narzędzi komunikacyjnych wpływa na skuteczność przekazu i potrafi ją znacznie obniżyć. Przykładowo, kilkuosobowy zespół realizuje projekt, który prowadzony jest przez 2 menagerów. Jeden z nich preferuje przekazywanie wytycznych za pomocą e-maila, drugi woli w tym celu wykorzystywać Skype’a. Różne kanały komunikacji wytrącają pracowników z rytmu i zmuszają ich do szukania informacji w dwóch miejscach. W ten sposób zespół niepotrzebnie traci czas i nerwy.

Oczywiście, ten problem można łatwo rozwiązać. Warto wybrać jedną platformę, która będzie posiadała wszystkie funkcje, jakie oczekujemy od narzędzi biznesowych, a taką platformą właśnie jest JIRA.

Co daje Ci JIRA Solutions? Usprawnia Twój biznes aż na 6 polach! Z JIRA może zarządzać dokumentacją, zasobami firmy, kartoteką pracowników, ewidencją zgłoszeń, projektami i zadaniami, a do tego jeszcze wymieniać informacje z całym zespołem. To Twoje narzędzie pracy i komunikacji, dzięki któremu unikniesz błędów, o których przed chwilą przeczytałeś/aś.