Kolory w organizacji

Slider

Czerwona, bursztynowa, pomarańczowa, zielona i turkusowa – kolorów struktur organizacji wyróżnia się aż 5. W jednym z ostatnich artykułów opisaliśmy dokładnie turkusową organizację, a dziś pokażemy Ci wszystkie kolory w organizacji na podstawie książki Pracować inaczej Frederica Lalouxa. Sprawdź, do jakiej struktury zalicza się Twoja firma.

Jaki kolor jest w Twojej organizacji?

Gdyby przeprowadzić teraz krótką sondę, zadając jedno krótkie pytanie: Z czym kojarzy Ci się praca, to, niestety, odpowiedzi byłyby różnorodne. Niektórzy skojarzyliby pracę z trudem, strachem, smutnym obowiązkiem lub rozczarowaniem. Inni odpowiedzieliby, że to pasja, misja lub powołanie. Niestety, nie każdy z nas wypowiedziałby się o swojej pracy w superlatywach. Dlaczego tak się dzieje? Na to pytanie próbuje odpowiedzieć Frederic Laloux w swojej książce Pracować inaczej.

Pracować inaczej Lalouxa to książka, która w łatwy i przystępny sposób opisuje 5 kolorów w organizacji. Każda z tych barw opisuje inną strukturę – niektóre mają z nich więcej lub mniej zalet i wad. W kolejnych akapitach sprawdzisz, jaki kolor jest w Twojej organizacji.

Czerwona organizacja

Czerwona organizacja w swoim schemacie przypomina działanie i strukturę plemion. W centrum tej organizacji znajduje się jej przywódca pod postacią szefa. Pracownik to typowy podwładny, który wykonuje jedynie zlecone polecenia. W wielu sytuacjach podporządkowanie się wywoływane jest poprzez uczucie strachu i dominacji.

Cała struktura opiera się na autorytecie dowódcy oraz jasno określonej hierarchii pracy. Cele, jakie są wyznaczane w tego typu organizacjach, są krótkoterminowe. Jako przykład czerwonej organizacji Laloux podaje gangi lub zorganizowane grupy przestępcze.

Bursztynowa organizacja

Bursztynowa organizacja również ma mocno zarysowaną hierarchię. Góra kontroluje i zarządza, jednocześnie tworząc surowe zasady, których należy bezsprzecznie przestrzegać. W przeciwieństwie do czerwonej organizacji wyznaczane są długoterminowe cele, a część z procesów jest powtarzalna.

Wśród tego typu organizacji autor wymienia: wojsko, większość rządowych organizacji oraz kościół.

Pomarańczowa organizacja

Pomarańczowa organizacja nie jest tak mocno skoncentrowana na osobie przywódcy, tutaj zwraca się uwagę na jednostkę, choć głównie patrzy się na jej kompetencje. W przeciwieństwie do poprzednich kolorów organizacji tutaj pracownicy mają swobodę działania w realizacji zadań, a ich pomysły, jeśli są najlepszym rozwiązaniem z proponowanych, są wdrażane. Pracodawca ceni w pracownikach przede wszystkim ich skuteczność i innowacyjność, a cała organizacja jest ukierunkowana na osiągnięcie celu, jednak jego planowanie i realizacja jest długoterminowym planem. Doskonałym przykładem pomarańczowej organizacji są duże korporacje, banki czy publiczne uniwersytety.

Zielona organizacja

Struktura w zielonej organizacji nie jest już hierarchiczna, lecz przypomina piramidę. W tej strukturze liczy się pracownik, pracodawca motywuje i wspiera pracę poszczególnych jednostek. Tutaj decyzji nie podejmuje tylko szef, także osoby na niższych szczeblach mogą być decyzyjne.

Zielona organizacja wyróżnia się też podejściem do klienta – w tej strukturze zadowolenie klienta jest jedną z najważniejszych wartości. Stawia się również na długoterminowy rozwój produktu. Takie podejście oraz decyzyjność pracowników sprawia, że są oni bardziej zaangażowani w to, co robią. Przykładem zielonej organizacji jest m.in. Starbucks.

Turkusowa organizacja

Turkusowa organizacja nie ma nic wspólnego z dobrze znanymi nam strukturami. W tym modelu zarządzania nie ma szefa, lidera czy podziału na równych i równiejszych. Siłą tej struktury są ludzie, to oni tworzą firmę, a każdy z nich dostaje potrzebną do pracy przestrzeń.  Frederic Laloux w Pracować inaczejwyróżnia trzy elementy – określa je kamieniami milowymi – które zapoczątkowały przełom, jakim jest turkusowa organizacja. Tymi kamieniami są: samozarządzanie, pełnia oraz cel ewolucyjny. Informacje, co kryje się za tymi terminami, znajdziesz poniżej:

  • Samozarządzanie – zniesienie hierarchii i podziału na szefa oraz pracownika spowodowało, że każdy pracownik staje się swoim własnym szefem. Takie podejście sprawia, że pracownik czuje się odpowiedzialny za pracę, którą wykonuje oraz uczy się ją odpowiednio rozdzielać tak, by zrealizować założone cele.
  • Pełnia – turkusowa organizacja daje pracownikom swobodę i nie chce ograniczać ich nie tylko jako pracowników, ale też jako ludzi. W tej strukturze nowa osoba nie tylko przynosi ze sobą wiedzę oraz kompetencje, ale też emocje, wartości i cele. Dlatego też zachowanie pracownika nie powinno odstawać w firmie od tego, jak zachowuje się on na co dzień – przy rodzinie, przyjaciołach lub grupie znajomych.
  • Cel ewolucyjny – turkusowa organizacja nie planuje swojej przyszłości na podstawie wykresów, statystyk lub liczb, przede wszystkim kieruje się otoczeniem oraz wsłuchuje się w to, co mówią pracownicy.
Slider