Serwis wykorzystuje pliki cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.
x

Turkusowa organizacja — czy to efektywny model zarządzania?

09 Paź
2018
turkusowa organizacja

Praca bez szefa lub lidera jest dla wielu osób utopijną wizją, której nie da się zrealizować. Po drugiej stronie barykady stoją osoby, które twierdzą, że pracują w tym systemie zarządzania i niezwykle go chwalą.

Jak to jest z tą turkusową organizacją, czy to efektywny model zarządzania, a może nierealna wizja? W dzisiejszym artykule spróbujemy odpowiedzieć na te pytania.

Model turkusowy — relacja zbudowana na zaufaniu

Firma bez szefa, zarządu czy podziału równych i równiejszych – dla wielu z nas ta wizja brzmi nie tylko pięknie, ale przede wszystkim nierealnie. W końcu podział na stanowiska i wiążące się z tym prawa oraz obowiązki istnieje wszędzie, a hierarchia wydaje się integralną częścią słowa firma.

Turkusowa organizacja przeczy temu założeniu, ten model nie tylko odrzuca hierarchię, ale też eliminuje rywalizację oraz element nieczystej gry o stanowiska. Tutaj nie ma szefa lub lidera, który planuje i rozdziela zadania, z których potem rzetelnie rozlicza. Turkusowa organizacja to model oparty na zaufaniu oraz uczciwości.

Zaufanie i uczciwość to nie tylko podstawa zdrowej biznesowej relacji, ale też fundament, dzięki któremu każdy członek zespołu ma potrzebną mu do rozwoju przestrzeń. W modelu turkusowym doceniane są nie tylko umiejętności zawodowe, ale też cechy osobowości, dzięki czemu pracownik czuje się swobodniej i może traktować pracę jak swój drugi dom.

Turkusowy model na tle innych systemów zarządzania wyróżnia też brak przewidywania przyszłości. Firma żyje tu i teraz, a cały zespół stara się rozwiązywać pojawiające się problemy w danym momencie. Organizacja też nie patrzy się na konkurencję, turkusowy model całkowicie to odrzuca. W tym systemie zarządzania najważniejsi są ludzie, którzy budują firmę.

Czy to efektywny model zarządzania?

Swoboda w działaniu, brak podziału na szefa i pracownika – czy taki system nie wprowadza chaosu i zamieszania? Wbrew pozorom turkusowy model jest poukładany. Ludzie tworzący turkusową organizację bardziej angażują się z własnej woli w zadania i czują się odpowiedzialni za funkcje, które pełnią. Nie pracują dla kogoś, lecz tworzą firmę, więc sukces zależy od tego, jak dobrze wykonają swoją działkę.

Warto podkreślić, że turkusowy model zarządzania mimo swoich wyjątkowych i niezrozumiałych dla wielu biznesmenów zasad, doskonale sobie radzi. Wynika to właśnie z tej swobody i odpowiedzialności, jaką czuje każdy z pracowników, a nie tylko osoba, która stworzyła tę firmę. Dlatego też ten system zarządzania jest efektywny, bo każdy jest częścią zespołu, który razem tworzy przyjazną firmę, opartą na zaufaniu, partnerstwie i współpracy.

 

Szukasz programu, dzięki któremu będzie lepiej kontaktować się ze swoimi współpracownikami? Sprawdź JIRA Polska i przekonaj się samemu, że komunikacja wewnętrzna w firmie może być na wysokim poziomie.